Nelleke Hulsen

Nelleke Hulsen

Fiber art

Mijn werken zijn vooral beeldend en formeel bedoeld, en zijn vrij van verwijzingen. Orde scheppen, het overbodige weglaten.

Ondanks dat de kunstenares haar werk als abstracte en geometrische kunst omschrijft, geeft Nelleke al haar werk titels. Zoals Theta Rhythm. De hersenen produceren vijf verschillende soorten golven, waarvan de theta golven als de creatieve laag worden gezien. In deze toestand krijg je goede ingevingen of inzichten, bijvoorbeeld vlak voor het in slaap vallen. Catena betekent bocht in het Latijns en Chi betekent kruis in het Latijns. Bij deze series gaat het niet om de structuur van de stof zelf, maar om de vormgeving en het ruimtelijk gebruik van de stof. Dit is een techniek waarbij het weefsel is gemaakt in linnenbinding. Enkele delen kunnen hierdoor open gesneden worden, zodat er een soort ster vorm tevoorschijn komt. Deze techniek van het dubbel weven maakt het mogelijk om in het weefsel meer uitgesproken vlakken en afgrenzingen te maken. Er worden meerdere lagen tegelijkertijd geweven waarbij de lagen elkaar kruisen en met elkaar verbonden zijn. In de bovenste laag wordt gesneden en deze insnijdingen geven het werk ruimtelijkheid. De werken willen geen verhalen vertellen maar zijn vooral beeldend en formeel bedoeld: orde scheppen, het overbodige weglaten, esthetiek en planning zijn belangrijke elementen. Ook kleur speelt een tamelijk ondergeschikte rol. Vorm en techniek zijn de belangrijkste uitgangspunten, zij zijn in evenwicht met elkaar, en versterken elkaar. Op haar atelier staan 2 grote werktuigen. Het zijn weefgetouwen waarmee haar textiel geweven kan worden. Nelleke moet daarom ook wel georganiseerd zijn, niets geen spontane uitspattingen tussendoor, dat kan namelijk niet, want van te voren moet ze haar ontwerp al bedacht hebben. Naast deze series is Nelleke onlangs gestart met een serie wandkleden, waarbij de strakke vormen verlaten gaan worden en de techniek van het weven vrijer wordt. Nelleke Hulsen is opgeleid als docent textiele werkvormen, handenarbeid en tekenen en heeft daarnaast Kunstgeschiedenis gestudeerd aan de Universiteit van Leiden. In oktober 2018 werd ze uitgenodigd mee te doen aan de Biënnale van Florence. Met de werken Chi 4 en Recursief ontving ze de eerste prijs in de categorie Textile/FiberArt, ‘de Lorenzo il Magnifico Award’.

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *