Joop van Egmond

Joop van Egmond

CHINA: EEN GEOGRAFISCHE ENCYCLOPEDIE
CHINEES-EUROPESE AQUARELLEN VAN JOOP VAN EGMOND (MOND)
Mond heeft de Volksrepubliek China inmiddels drie keer bezocht. In totaal reisde hij ruim drie maanden door het Land van het Midden en deed dit zowel per trein, bus, taxi, vliegtuig, boot als per fiets. Het leverde, naast onvergetelijke ervaringen en ontmoetingen, ook een map vol tekeningen en aquarellen op. Met name het zuidwesten, de provincie Yunnan, gelegen naast het dak van de wereld en grenzend aan Birma, was voor Mond een toenemende inspiratiebron. Hij ervoer het als een sprookjesachtig en fascinerend gebied met klassieke, pastorale landschappen.
De helft van China’s etnische minderheden woont in dit gebied, zoals de Hui, Bai, Miao, Naxi en andere kleine stammen. De in het blauw geklede Naxi uit Lijiang en Dali deden Mond denken aan de Staphorster klederdracht Zij boden hem de gelegenheid hen te vereeuwigen op papier en doek. Taalproblemen tussen de lokale bevolking en de kunstenaar werden overwonnen door zijn zoon Alex, die het Chinees beheerst in woord en geschrift. Voor Mond betekende dit dus geen geplande reizen via een reisbureau, maar een spannend avontuur door het immense land dat China is.
Via miljoenensteden en kleine, oude historische dorpjes ging de reis verder door fascinerende bergachtige landschappen. Mond kwam in contact met de autochtone, extroverte en beminnelijke bevolking op het platteland. De bewoners daar kwamen emotioneel, impulsief, onvoorspelbaar over en konden hem voortdurend verrassen. Het machtige Karstgebergte in de provincie Guangxi en Guizhou was van adembenemende schoonheid. Mond schilderde de landschappen langs de rivier de Li met het gebergte rondom hem. Het leven langs de Li, dat over de eeuwen heen nauwelijks is veranderd, voerde langs de slaperige dorpjes, Yangdi, Xingping, Fuli en de kalkstenen bergtoppen.
Mond is niet de enige kunstenaar die zich liet inspireren door het schilderachtige landschap dat zich rond Yangshuo uitvouwt. Vele Chinese en buitenlandse kunstenaars zijn hem voorgegaan in dit meest idyllische gedeelte van China en hebben dit vereeuwigd, maar ook bezongen in gedichten zoals de magistraat Tao Yuanming deed. Deze dichter uit de Zes Dynastieën (222–589 AD) stond aan het begin van het pastorale plattelandsgenre en situeerde dit utopische ideaal te midden van het Karstgebergte. Andere oude Chinese dichters noemde dit gebied eveneens ‘het beste landschap op aarde’.
Elders, in de havenstad Ningbo van Zhejiang provincie bezocht Mond de oudste privébibliotheek van China, de zogenaamde Tianyige bibliotheek. Dit boekenhuis was fraai omgeven door romantische tuinen met waterpartijen en Chinese boogbruggetjes. Het was voor hem een lust om daar rond te wandelen en te tekenen. In de nabijgelegen megastad Hangzhou bezocht Mond het mythische Westmeer en schaarde zich onder de vele stelletjes die vanwege de romantiek naar deze plek trokken. Ook daar legde hij zijn indrukken vast op papier en schildersdoek. Hij bezocht ook diverse eilanden voor de kust van China waaronder Macau. Dit schiereiland is een levend schilderij van imposante koloniale monumenten.
Dit is slechts een greep uit de plaatsen die Mond bezocht. In elke plaats, of het nu Peking, Sjanghai, Hong Kong of Xiamen was, legde hij de plaatselijke bevolking vast in hun dagelijkse bezigheden. Hij zwierf dagenlang door de fascinerende hutongs van Peking en oude wijken van Sjanghai. Een wirwar van minuscule steegjes, samengebald op een klein oppervlak, waar de oude armenwijken barstte van levendigheid en handel. Indien aanwezig werden ook plaatselijke boeddhistische en taoïstische tempels aangedaan. Hij had bijzondere contacten met monniken en vertrouwde ze aan het papier toe. Voor Mond zijn dit plekken waar spiritualiteit is geconcentreerd. De beelden in de tempels vormden een ideaal onderwerp voor hem. Een reis door China is als een reis door een geografische encyclopedie.

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *