Hanshan Roebers

Hanshan Roebers

‘Elke zaagsnede in hout is een ontdekkingsreis’

Hillegom – Monumentaal ontwerper Hanshan Roebers is geen onbekende in Hillegom. In 2012 verrees er in de destijds nieuwe woonwijk De Vossepolder een kunstwerk van zijn hand; De Waterwolf. Een gemaalhuisje dat, onderhevig aan de speling der elementen, opgaat in de omgeving.

Hanshan Roebers (1941) woont en werkt in Koudum, Friesland. Wat voorheen een school was, is nu zijn werk en woonruimte. De lichte vertrekken geven een mooi beeld van de inspiratie van de kunstenaar. In zijn werk staat architectuur voorop. De monumentaal ontwerper heeft een indrukwekkende lijst van bouwwerken op zijn naam staan. Een ding hebben ze allemaal met elkaar gemeen; ze gaan op in de plek waar ze staan. Alsof ze er altijd al stonden. Roebers maakt gebruik van alle elementen. Licht en geluid zijn belangrijk evenals vergankelijkheid.

Het werk dat de kunstenaar toont bij Kunstuitleen Bollenstreek is gebaseerd op een bijzonderde reis die Roebers zes jaar geleden maakte naar Japan. Hij bezocht het land om de klassieke Japanse Houtarchitectuur te bewonderen maar raakte daarnaast onder de indruk van de cong. Een langwerpig object gemaakt van Jade dat vaak gevonden werd in graven zowel in China als Japan. Eenmaal terug in zijn atelier werkte zijn reiservaring door in zijn werk. Hij startte met het maken van zijn eigen congs. ‘Ik maak ze van hout, want hout is een mysterie! Elke zaagsnede die je zet in hout levert een ontdekkingstocht op. Als ik een cong maak weet ik van te voren niet wat ik tegenkom. Het hout bepaald hoe het wordt. Welke lagen er nodig zijn om het object te maken en wanneer het klaar is,’ vertelt de kunstenaar.

Aan de wanden worden bijpassende schilderijen geëxposeerd. De gelaagdheid werkt ook hier door. Natuurlijke diepe kleuren tonen de beeltenis van Japanse krijgers. De werken zijn groot en met olieverf en acryl geschilderd op linnen, paneel, geprepareerd papier of doek. ‘Als de werken mysterieus overkomen was dat niet de bedoeling, maar het kan wel zo zijn dat zich dat laat zien in het werk. Het mysterie is geen onderwerp, maar maakt zich vrij in het onderwerp, in een krijger!’ licht Roebers toe.  In combinatie met de congs roept het werk een bijna sereen gevoel op. De krijgers stralen ondanks hun missie rust uit, alsof ze er altijd al geweest zijn. ‘Wat mij zo aantrekt in het Japanse is “de doorgang”. Denk aan muziek. Iemand bespeeld een instrument. Een ander doet dit ook maar speelt “meer”, niet beter maar er is iets dat je gewaar wordt, waardoor je in de ontroering schiet. Je bent ineens deel ergens van…’

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *