Annemarie Spijkerman

Annemarie Spijkerman

Verhalende schilderijen in prachtige pastelkleuren

Abstract en kleurrijk is het werk van Spijkerman, ze werkt met acryl op grote linnen doeken. Poëtische landschappen zijn er te zien. Landschappen waar je naar blijft kijken, ze vertellen een verhaal, en daarbij zijn de gebuikte kleuren zacht. Pasteltinten lopen in elkaar over maar het werk blijft wel helder. Niet altijd schilderde de kunstenaar landschappen. Voor 1992 was haar werk meer abstract. De Bijlmerramp had zo’n impact op Spijkerman die gebeurtenis heeft haar manier van werken voor altijd veranderd. ‘Met een klap kwam dat vliegtuig naar de aarde. Dit was voor mij zo’n kantelpunt. Abstract schilderen was ineens niet interessant meer, er kwam een horizon in mijn werk en meer herkenbare elementen. Nu kon ik gaan maken wat ik graag wilde, het leek wel alsof ik in een nieuw land was geland.’
Filosofisch
Annemarie Spijkerman heeft een groot verlangen naar toewijding. ‘Niet aan religie,’ benadrukt zij ‘maar aan liefde in de kunst.’ Het filosofische aspect is voor haar heel belangrijk. Een schilderij kan antwoord geven op een vraagstuk waar zij in het dagelijks leven mee bezig is bijvoorbeeld. ‘Nadat dat vliegtuig was neergestort, bijvoorbeeld,’ legt Spijkerman uit ‘ik vroeg mij af waarom dat beeld nog niet was verschenen op het doek en terwijl ik mijn atelier binnenliep een keek naar mijn werk dat op de ezel stond zag ik dat ik het al geschilderd had.’ Spijkerman toont het schilderij waar de contouren van een brandend neer stortend vliegtuig duidelijk zichtbaar zijn.
Omzwervingen
Water is een belangrijk element in de schilderijen van Spijkerman. ‘Ik schilder graag de kustlijn.’ De kunstenaar is opgegroeid aan de kust. Als klein meisje in een streng gelovig gezin bleef haar talent niet onopgemerkt. Vader zorgde voor een wand met schoolbordverf in de huiskamer daar konden de jonge Annemarie en haar broer zich op uitleven. ‘Voor de schoolbanken was ik niet weggelegd, op de middelbare school heb ik veel gespijbeld. Ik ging liever ergens zitten tekenen dat ik mee moest doen aan het schoolse.’ Na veel omzwervingen kwam Spijkerman terecht op de Vrije Academie, daar voelde zij zich wel thuis en kon zich ontwikkelen tot professioneel kunstenaar.
Hoewel de landschappen wel de boventoon voeren in het werk van Spijkerman, houdt zij zich ook bezig met tekenen en aquarelleren. ‘Als ik teken zijn de dingen zoals ze zijn, herkenbaar. De wereld is dan klein en intiem. En als ik aquarelleer schilder ik vaak mensen in het alledaagse. Zo is kunst altijd in beweging!’

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *