Op atelierbezoek bij Ella Joosten

Afgelopen zondagmiddag werden Leo en ik warm ontvangen door Ella Joosten op haar atelier in Eindhoven. Ter voorbereiding op haar aankomende expositie krijg je hier alvast een voorproefje!

De expositie is vanaf 1 t/m maart te bezichtigen in de expositieruimte. De galerie is zondag 1 maart extra geopend van 11.00 tot 17.00 uur.

Hoe lang ben je beeldend kunstenaar?
Ik ben begonnen als zelfstandig professioneel kunstenaar in 1979. Dat is dus precies 40 jaar! Gedurende al die jaren heb ik heel wat verschillende periodes doorleeft; ik heb figuratieve en abstracte kunst gemaakt. Ik houd van verschillende stijlen. Binnen elk van deze stijlen heb ik mijn werk een heel persoonlijke stempel meegegeven. Mijn werk is heel divers: van schilderijen tot drie-dimensionele objecten; van gemengde technieken tot zeefdrukken; van relatiegeschenken tot kunstopdrachten. Je zou mijn huidige werk nog het beste kunnen omschrijven als expressionistisch. Ik hanteer daarbij een bont en helder kleurenpalet.

Wat is jouw opleiding?
Ik heb twee jaar kunstgeschiedenis gedaan in Nijmegen, en ben begonnen met schilderen als autodidact. Vervolgens heb ik drie jaar de Nieuwe Academie gedaan in Utrecht, van 1983 tot 1986.

Hoe lang ben je aangesloten als kunstenaar bij De Bollenstreek?
Al bijna 20 jaar, vanaf 2000. Ik heb veel verschillende soorten werk aangeleverd: acrylschilderijen en gemengde technieken op groot en klein formaat, en diverse objecten. Mijn werk gaat uit van verschillende thema’s, zoals vissen, bloemen, geisha’s, maar is ook abstract.

Wat heeft je geïnspireerd om juist dit werk voor de expositie te maken?
Het afsterven van de natuur in herfst en winter vormde het uitgangspunt. Je kent ze wel, die rietstengels zoals je die vaak ziet in sloten en vijvers. Ze zijn aan het afsterven samen met takken en bladeren. Ik zag de lichtwerking, de spiegeling, de breking van het licht, en de trilling in het water. Ik vond dat heel intrigerend, daar moest ik iets mee. Dat resulteerde in een serie doeken.

Kun je iets vertellen over jouw werkwijze?
Het samenspel van kleuren en vormen intrigeert mij. Daarbij concentreer ik me op ritme, herhaling en compositie. Ik probeer zoveel mogelijk te abstraheren door middel van uitsneden, kleurwisselingen, en het accentueren van bepaalde aspecten. Zo bouw ik doeken op, die zowel figuratief als abstract is.
Ik werk altijd in series, met als uitgangspunt een bepaald thema. Zo’n onderwerp is echter slechts het uitgangspunt om een schilderproces in te gaan. Compositie, contrast en kleur worden gaandeweg steeds belangrijker voor mij; het onderwerp verdwijnt dan meer naar de achtergrond. Het experimenteren met vormen, compositie, en kleuren staat centraal. In het schilderproces ligt mijn inspiratie. Het is interessant om te zien, hoe datgene wat ik in gedachten had, steeds toch weer heel anders uitpakt. Ik laat mij leiden door wat er op het doek gebeurt. Tijdens het schilderen bestaan er geen gedachten. Dan ben ik één met het doek. Ik beredeneer het resultaat pas achteraf, als een doek af is. Dan kijk ik er echt kritisch naar, met de ogen van een buitenstaander.
Mijn werk is herkenbaar door het rijke kleurgebruik. Ik houd van felle kleuren. Mensen die mijn werk zien, zeggen vaak dat ze er vrolijk en blij van worden. Dat vind ik fijn om te horen, want bij mij gaat het eerst en vooral om het communiceren van een stukje emotie. Ik denk dat als je mijn werk in je huis hebt hangen dat je je nooit meer depressief hoeft te voelen.
Alles wat ik zie en wat ik voel, is voeding voor het schilderen. De uitdaging is het mooiste aspect van het schilderen, ik weet nooit van tevoren wat er uit zal komen, en wat het volgende thema zal zijn. Opeens dient zich iets aan, en daar ga ik dan mee verder.
Mijn werk is voor mij een heel directe manier van ordenen en beleven. Het is een manier om met anderen te communiceren. Het zijn vooral de emoties die ik wil vastleggen. Eigenlijk ben ik continue bezig met vormen en beelden. Als ik ergens loop, of ergens ben, doe ik allerlei ideeën op. Mijn oog wordt getriggerd door iets, en dan denk ik: daar zit misschien een serie schilderijen in. Ik leg die indrukken vast met mijn mobiele telefoon. Vroeger was ik continue in de weer met schetsboekjes, maar dat hoeft tegenwoordig niet meer. Dankzij de nieuwe technieken gaat dat allemaal een stuk sneller. Ik heb een heel archief met veel beeldmateriaal opgebouwd. Het kan best zo zijn dat dat jaren onaangeroerd blijft liggen, totdat het moment er is om er iets mee te doen. Dan ga ik met dit basismateriaal aan de slag. Ik ga schetsen en abstraheer steeds verder. Die schetsen vormen vervolgens het vertrekpunt voor een serie doeken. Zo is het ook gegaan met mijn huidige schilderijen. Mijn nieuwste werk gaat over de veranderende vormen in de natuur: van licht tot duisternis, van ontluiken tot afsterven, van figuratie tot abstractie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *